Alexandra Phillips (Port Chester NY, 1988) is een Amerikaanse kunstenares die momenteel in Rotterdam werkt. Ze bracht een groot deel van haar opleidingsjaren door in North Carolina, waar ze een kunst-georiënteerd high school programma volgde aan de University of North Carolina School of the Arts. Ze heeft een Bachelor of Fine Arts in schilderen en een Bachelor in kunstgeschiedenis van het Kansas City Art Institute. Haar werk becommentarieert ons vluchtige en onverzadigbare bestaan met een lichte toets en een geestig gevoel voor humor. Ze werkt met de intrinsieke, maar vaak over het hoofd geziene eigenschappen van alledaagse materialen en toont ons zo hun onvoorziene mogelijkheden en aantrekkingskracht. Phillips volgde de Penland School of Crafts (2006), ontving een Van Lier Fellowship (2013), was resident artist bij Atelier Mondial in Basel, Zwitserland (2016) en volgde de Jan van Eyck Academie in 2017. In 2020 ontving ze een onderzoeks- en ontwikkelingsbeurs van het CBK van Rotterdam. Haar werk werd genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Moderne Schilderkunst 2021. Ze heeft steun ontvangen van Stichting Droom en Daad en Mondriaan Fonds. In 2011 richtte Phillips samen met kunstenaar Jan Henderikse (geb.1932 Delft NL) Purepropaganda.org Magazine op, een absurdistisch ontwerpbureau dat vandaag de dag nog steeds in verschillende vormen actief is.
--
Het is de veelvormigheid die als eerste in het oog springt: Alexandra Phillips lijkt te werken met wat haar pad maar kruist, met materialen en objecten die schijnbaar weinig met elkaar van doen hebben, soms uit het areaal van de kunsten, soms ook van de straat – letterlijk. En zo gaat gips, studiemateriaal bij uitstek van de klassieke beeldhouwer, met de grootst mogelijke vanzelfsprekendheid een relatie aan met piepschuim en karton, verpakkingsmateriaal, oude keramische tegels of schuimrubber.
Het is een veelvormigheid die maakt dat Phillips traditionele categorieën als beeldhouw- en schilderkunst, assemblage en installatie weet op te rekken en voorziet van een nieuwe betekenis. ‘There are delicate things that look strong. Light things that appear heavy. Dense seeming things that easily crumble, some things that seem water tight but leak’, schrijft Phillips voorjaar 2016 over haar fascinatie voor de onverwachte eigenschappen van materialen, spullen en dingen.
Bij Phillips is maar weinig wat het lijkt te zijn, krijg je altijd meer than you bargained for, meer dan je als kijker had kunnen verwachten.
Uit: A day in Court, 2016 - Antoon Melissen
Falconplein 17-19
2000 Antwerpen
+32 486 20 27 78
info@coppejansgallery.be
Openingsuren:
donderdag – vrijdag – zaterdag – zondag: 13.00 – 17.30
juli en augustus: gesloten op zondag