Gallery Box
Concept
De tweede Gallery Box werd ontworpen door Nico Dockx voor de werkperiode 2021-2022. Eén box bestaat uit vier bedrukte dozen in de CMYK kleuren: Cyaan, Magenta, Yellow, Black. De vier dozen schuiven als Russische poppetjes in elkaar. In de drie buitenste boxen staat een handmatige toevoeging aan de binnenkant, namelijk de woorden Intuition, Courious en Ouragan in acrylverf. De buitenkant is bedrukt met foto’s van de kunstenaar met een bal in zijn hand. Dat is een ’spinnenwebarchief’ dat de kunstenaar al vanaf de jaren ’90 bijhoudt. Na of tijdens artistieke performances verzamelt hij verlaten spinnenwebben door ze toe te voegen aan de steeds groter wordende bal. Er zitten webben van de hele wereld in de bal. Boven de foto is de tekst gemonteerd: “Trough Time and Today” en “Such Places as Memory”.
Onder de projectnaam Gallery Box 21/22 worden vijftien dozen gepubliceerd met daarin een jaarverslag van de galerie:
- Twaalf zijn er te koop
- Eén wordt bewaard in de galerie
- Eén ander gaat naar de kunstenaar
- Eén is bestemd voor een extern archief of museum
De dozen werden gepresenteerd in de expo Arhcief 2022, net voor de jaarwisseling 21/22. Ze worden leeg aan het publiek voorgesteld. Gedurende het werkjaar worden ze gevuld met informatie en kunstwerken van de kunstenaars waarmee de galerie werkt. Dit zijn edities, variaties en originele werken die symbool zullen staan voor een jaar galeriewerking. Op die manier ontstaat een verhalenkoffer, of beter gesteld, een feitenkoffer die elkeen in staat stelt om op zijn of haar eigen manier de werking van Coppejans Gallery te evalueren.
Nieuws
Afhaaldagen: 10-22 augustus
De Gallery Box 20/21 is eindelijk compleet. De start van Coppejans Gallery liep ongeveer gelijk met de aanvang COVID-19 crisis. Het spreekt voor zich dat niets gelopen is zoals oorspronkelijk gepland. Met de steun van heel wat partners, kunstenaars en verzamelaars werd het startjaar van mijn galerie ondanks alles toch een succes. De eigenaars van de Gallery Box 20/21 zijn de ondersteuners van het eerste uur. Hun aankoop zorgde ervoor dat we een hele reeks projecten vorm konden geven. De opbrengst van de Gallery Box maakte immers exact 10 kunstperformances mogelijk en zorgden ervoor dat we verschillende lezingen, reportages en publicaties met stijl konden verzorgen.
Met een persoonlijke uitnodiging aan de 12 eigenaars, breng ik hen het goede nieuws dat onze allereerste Gallery Box volledig is afgewerkt. Hij is gevuld met ongeveer 250 foto’s en archiefdocumenten, bevat enkele boeken en 6 bijzondere kunstwerkjes. De deelnemende kunstenaars deden elk een erg persoonlijke en betekenisvolle bijdrage waarvoor ik hen heel dankbaar ben.
Omdat ik de Gallery Box 20/21 graag persoonlijk aan de eigenaars presenteer bij de overhandiging, nodig ik hen uit om een persoonlijke afspraak te maken tussen 10 en 22 augustus. In die periode zal de inhoud van de Box ook uitgestald worden in de galerie. Wie nieuwsgierig is naar de inhoud van de koffer, is ook welkom. Met een eenvoudig mailtje of telefoontje wordt een afspraak geregeld. Wie weet wekt het je interesse om te participeren in de Gallery Box 21/22. Deze wordt ontworpen door kunstenaar Nico Dockx.
René and Georgette Magritte with their dog.
De laatste kunstenaarsbijdrage aan de Gallery Box 20/21 is onderweg. De Lothar Wolleh Estate schenkt ons een iconisch portret van René Magritte en zijn vrouw met enkele erg bijzondere eigenschappen.
- De foto is een kleurenfoto uit 1967.
- De foto zit in het Magritte archief.
- Van deze foto wordt gezegd dat hij de inspiratie gaf aan Paul Simon voor het nummer “René and Georgette Magritte with Their Dog After the War.” Simon vertelde een verhaal over dat hij bij Joan Baez thuis was wachtte tot ze de telefoon neerlegde om te repeteren. Hij haalde een boek van haar plank met Magritte’s kunstwerken en vond een foto die aanleiding gav tot de titel van het bekende nummer.
De Lothar Wolleh Estate doet deze contributie aan de Gallery Box omwille van de samenwerking voor de expo “Lothar Wolleh: Intuition! Interaction!” in het M HKA en de expo “Wer nicht denken will, fliegt raus!” in de galerie.
Rolling cube in de box!
Ewerdt Hilgemann voegt wel een heel bijzonder document toe aan de Gallery Box 20/21.
Tijdens alle gesprekken over zijn overzichtsexpo’s in het Kröller-Müller Museum en bij Coppejans Gallery, kwam telkens weer dat zelfde sleutelmoment in zijn kunstenaarschap naar boven: de Rolling Cube. De beslissing van Hilgemann om in 1982 een handgepolijste kubus van massief marmer terug te brengen naar de top van de marmergroeve in Carrara en hem daar naar beneden te storten was een echt breekpunt in zijn oeuvre. Nadien gebruikte hij vervormingen en beschadigingen als essentiele onderdelen van zijn werk.
Nu voegt hij aan onze Gallery Box een zeefdruk uit 1982 toe waar de rolling cube op te zien is. Hij bewerkte hem nog met rode viltstift om hem daarna gesigneerd in onze archieven te stoppen.
Bijdrage Wido Blokland
“La vie est un rêve, moi un miroir.” staat er op het kistje dat Wido Blokland in de Gallery Box stopt. Een houten koffertje met daarin een convexe spiegel, een bodem die met Oost-Indische inkt is zwart gemaakt, een sterrenkaart in het dekseltje. Er zit ook een zwart stokje bij om het kistje half open mee te zetten. De sterrenkaart verschilt van kistje tot kistje. De stok kan evengoed een aanwijsstok zijn en de spiegel toont ons een gebogen heelal, of als we het kistje openleggen onszelf.
De bijdrage van Wido Blokland aan de Gallery Box 20/21 komt er naar aanleiding van zijn solo expo onder de titel “Terra incognita & De plek van de mens.”
Adriaan Rees brengt zijn Gallery Box bijdrage met een performance.
Onder de titel “I can’t read. AKA This is not America.” brengt Kunstenaar Adriaan Rees op zondag 20 december zijn gallery Box bijdrage naar Antwerpen. De performance zal live worden uitgezonden via onze facebookpagina vanaf ongeveer 14.30 uur.
foto: Ronald van Wieren
Thomas Betsens maakt tapecollages.
Vandaag, uitgerekend op de dag van het Sinterklaasfeest bracht Thomas Betsens ons het resultaat van zijn opnames bij de Cube Implosion van Ewerdt Hilgemann.
Er werden 50 tapes gemaakt, allen gesigneerd. Daarenboven was er nog een extra verrassing. Hij maakte ook enkele van zijn Cut Up Tape collages. Elke gallerybox krijgt in elk geval één exemplaar van de tape, een download-code met de digitale bestanden en een originele tapecollage van 10 x 6 cm.
Jan Henderikse bezorgt ons 'Packed & Boxed from NYC'
Naar aanleiding van de tentoonstelling Packed & Boxed, maakte Jan Henderikse 15 originele kunstwerken voor onze Gallery Box 20/21. Met enige vertraging en met mondjesmaat vinden de werkjes in pakketjes van vier of drie ondertussen de weg naar de galerie door de douanecontroles heen.
De werken hebben allemaal een afmeting van ongeveer 30 x 30 cm en zijn assemblages met ready-mades of munten op geschilderde paneeltjes. Ze werden door Coppejans Gallery verpakt in een speciale doos.
Gallery Box 20/21 centraal in expo Packed & Boxed
In de gesprekken over de Gallery Box kwamen de eerste iedeën naar boven voor een expo over verpakking in de kunst.
Door de wijzigingen in het programma naar aanleiding van de COVID-19 crisis, kregen we de kans om deze expo ook te realiseren. In de expo staat de box van Stijn D’hondt dan ook centraal.
Gallery Box 20/21 start op in juli
Bij de start van de tentoonstelling ‘Packed & Boxed’ zal ook het project Gallery Box 20/21 van start gaan. Deze expo loopt vanaf 2 juli.
De twaalf eigenaars van de box kunnen vanaf die dag hun koffer komen halen en bij elke expo die volgt zal er een artistieke bijdrage ter beschikking worden gesteld waarmee de box kan gevuld worden. Dit proces kan u volgen op deze site.
Stijn D'hondt ontwerpt tafel voor de galerie
De ontwerper van de Gallery Box 20/21 zal een ronde tafel ontwerpen voor de galerie. Als jonge designer creëert hij met zijn label Pinscher stuk voor stuk unieke tafels.
Voor de galerie koos hij materialen met een uitgesproken karakter die tegelijkertijd een rustige relatie aangaan met de omgeving. Uiteindelijk wordt het een combinatie van zwart vulkanisch basalt, koud vloeibaar tin en donker gepatineerde messing.
We kijken alvast uit naar het resultaat.
Gallery Box 20/21 uitverkocht
Tijdens het weekend van de pop-up opening werd de Gallery Box 20/21 voorgesteld aan het publiek. De belangstelling was erg groot en alle exemplaren werden meteen verkocht.
Gedurende het komende werkjaar zullen de 12 verkochte koffers gevuld worden met kunstvoorwerpen van onze kunstenaars. Daarnaast worden er nog drie extra boxen gevuld: één voor de ontwerper, één voor ons eigen archief en één voor een museum of extern archief.
Gallery Box 20/21 voorgesteld aan het publiek
Op 18 en 19 januari 2020 kon het publiek voor de eerste keer kennis maken de doelstellingen van Coppejans Gallery, een nieuwe kunstgalerie in Antwerpen. Tijdens een pre-opening werd het plan uitgerold om eind maart 2020 een werking te starten met een geheel eigen profiel. Er zal worden gewerkt met een jaarprogramma en het publiek zal nauw betrokken worden bij het denkproces achter de kunstprojecten.
Tijdens deze pop-up tentoonstelling werd ook de Gallery Box 20/21 voorgesteld. In het bijzijn van ontwerper Stijn D’hondt konden de vierhonderd bezoekers de box bekijken.
Stijn D'hondt zal Gallery Box 20/21 ontwerpen
De kogel is door de kerk. De jonge ontwerper Stijn D’hondt heeft toegezegd om de allereerste Gallery Box voor Coppejans Gallery te ontwerpen. Met een strak en tijdloos design en vertrekkend vanuit een 2D wil hij een koffer maken die ook als sokkel kan dienen voor wat er in komt.
Stijn D’hondt is ondermeer initiatiefnemer van Pinscher, een eigen designlabel waarvoor hij voornamelijk tafels ontwerpt. Daarmee zet hij een traditie van meubelontwerp verder die al sinds 1922 in de familie bestaat.
Voor de ontwikkeling van de Gallery Box 20/21 werden twee brainstorm-momenten met de ontwerper ingepland. Na de eerste gedachtenwisseling kwamen we al tot een overeenkomst en werd het ontwerp aan Stijn D’hondt toegekend.