Alexandra Phillips (Port Chester NY, 1988) is een Amerikaanse kunstenares die momenteel in Rotterdam werkt. Ze bracht een groot deel van haar opleidingsjaren door in North Carolina, waar ze een kunst-georiënteerd high school programma volgde aan de University of North Carolina School of the Arts. Ze heeft een Bachelor of Fine Arts in schilderen en een Bachelor in kunstgeschiedenis van het Kansas City Art Institute. Haar werk becommentarieert ons vluchtige en onverzadigbare bestaan met een lichte toets en een geestig gevoel voor humor. Ze werkt met de intrinsieke, maar vaak over het hoofd geziene eigenschappen van alledaagse materialen en toont ons zo hun onvoorziene mogelijkheden en aantrekkingskracht. Phillips volgde de Penland School of Crafts (2006), ontving een Van Lier Fellowship (2013), was resident artist bij Atelier Mondial in Basel, Zwitserland (2016) en volgde de Jan van Eyck Academie in 2017. In 2020 ontving ze een onderzoeks- en ontwikkelingsbeurs van het CBK van Rotterdam. Haar werk werd genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Moderne Schilderkunst 2021. Ze heeft steun ontvangen van Stichting Droom en Daad en Mondriaan Fonds. In 2011 richtte Phillips samen met kunstenaar Jan Henderikse (geb.1932 Delft NL) Purepropaganda.org Magazine op, een absurdistisch ontwerpbureau dat vandaag de dag nog steeds in verschillende vormen actief is.
--
It is the multiformity that first catches the eye: Alexandra Phillips seems to work with whatever crosses her path, with materials and objects that have apparently little to do with each other, sometimes from the realm of the arts, sometimes from the street - literally. And so plaster, the study material of the classical sculptor par excellence, enters into a relationship with polystyrene and cardboard, packaging material, old ceramic tiles or foam rubber with the greatest possible self-evidence.
It is a multiformity that enables Phillips to stretch traditional categories such as sculpture and painting, assemblage and installation, and to provide them with a new meaning. There are delicate things that look strong. Light things that appear heavy. Dense seeming things that easily crumble, some things that seem water tight but leak', Phillips wrote in spring 2016 about her fascination with the unexpected properties of materials, things and things.
With Phillips, little is what it seems, you always get more than you bargained for, more than you could have expected as a viewer.
From: A Day in Court, 2016 - Antoon Melissen
Opening hours:
Thursday - Friday - Saturday - Sunday: 1 - 5:30 pm
closed on Sudays in July and August