Nicolas Baeyens is een Belgisch kunsenaar. Tijdens zijn eerste studie, Restauratie/Conservatie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, ontwikkelde hij een kritische kijk op het behoud van kunst.
Tot op heden maakt Baeyens monumentale beelden uit staal, koper en papier. Na vervaardiging, worden zijn beelden soms gemodificeerd in een scrap machine, verpletterd als happening of gefragmenteerd door de toeschouwers. De werken zijn geen op zichzelf staande blijvende entiteiten en treden steeds in dialoog met video en wandtekeningen.
Van 2020 tot 2024 werkt Baeyens aan het doctoraat ‘Het medium is het geheugen, de drager het souvenir’. In dit doctoraat gaat hij dieper in op het geheugen dat functioneert als medium en het fysieke kunstwerk dat herleid wordt tot technische drager van het concept. Is het kunstwerk de verpakking van een idee, net zoals ons economisch systeem de consument prikkelt met evocerende verpakkingen? De inhoud wordt verwerkt en de verpakking is tijdelijk en verleidelijk. Zo stelt hij het materiële karakter van een kunstwerk in vraag door het te bekijken als een veranderlijke drager van een immateriële boodschap die gevormd en hervormd wordt door de herinnering van de toeschouwer.