Alain Arias-Misson keerde in 1968 vanuit de Verenigde Staten terug naar Brussel. Sindsdien is hij woonachtig en actief op meerdere plaatsen, waaronder Brussel, Antwerpen, Parijs, Venetië en Panama City.
Alain Arias-Misson was al tijdens zijn eerste kunstenaarsjaren sterk beïnvloed door de happenings van de vroege jaren zestig. Het woord en de letter staan centraal in zijn oeuvre, dat zowel beeldend wordt gebracht in zijn kunstwerken, als tijdens zijn acties. Hij wordt gezien als de uitvinder van het publieke gedicht, een uitbreiding van visuele poëzie die losstaat van de happening, omdat het wordt uitgevoerd buiten een artistieke of esthetische context, bijvoorbeeld op straat of op het strand. Zijn werk is nooit neutraal en heeft zowel een rebelse als een dadaïstische kant.
Zijn beeldend werk bestaat vooral uit driedimensionale constructies waarbij ruimtelijke gedichten ontstaan. Door middel van kleefletters en meerlagige plexivlakken of transparante ruimtefiguren ontstaan interacties met de kijker die het gedicht letterlijk vervormen. Van zijn publieke gedichten worden ook vaak bewerkte fotocollages en theaterboxen gemaakt.