Alain Arias-Misson Love, a meta-concretist poetic meditation
Alain Arias-Misson in het M HKA
24.01.24

Alain Arias-Misson in het M HKA

Tijdens Art’s Birthday werd de nieuwe show van Alain Arias-Misson geopend in de Inbox op de vierde verdieping van het M HKA. Zelf noemt de uitvinder van het publieke gedicht zijn recent ontstane werken ‘meta-concretisme’, waarbij de materiële aanwezigheid van letters een centrale rol speelt.

In 2022 organiseerden Coppejans Gallery en het M HKA samen een publiek gedicht met de kunstenaar naar aanleiding van 100 jaar ‘bezette stad’ van Paul Van Ostaijen. Een video van deze actie wordt ook afgespeeld in het museum.

In september wordt opnieuw werk van Arias-Misson getoond in de galerie.

 

Alain Arias-Misson over de expo:

Ik noem mijn nieuw tweedimensionaal werk ‘meta-concretisme’ om het te onderscheiden van ‘concrete poëzie’ en ‘visuele poëzie’. Ik maakte vele jaren concrete en dan visuele poëzie – in deze laatste ontstaat een dialectiek tussen gedrukte of handgeschreven woorden en fragmentarische beelden. Dat is vandaag heel gebruikelijk geworden, tientallen tijdschriften en boeken en galeries maken er gebruik van. Volgens mij is deze trend een ‘potpourri’ geworden, een reservoir waarin alles wordt gedumpt. Schilders, dichters, grafische kunstenaars, cartoonisten, reclamemakers vermengen tekst en beeld en nu doen ze dat vooral met digitale media en heeft deze poëtische vorm zijn ‘scherpte’, zijn identiteit verloren. Het is saai geworden.

De schoonheid van concrete poëzie en de vroege visuele poëzie, zoals die van Apollinaire en Laurence Sterne, berust in het feit dat ze ontstonden uit een authentieke poëtische intuïtie. Alleen dichters maakten dat. Daarom ben ik teruggekeerd naar de accuratesse van concrete poëzie – met vooral de nadruk op de materiële aanwezigheid van letters en eventueel woorden, en combinatietechnieken en permutatie van letters – die vorm krijgt door de werking van het ondergeschikte beeld. Bij mij resulteert dat in: meta-concretisme. Ik maakte de laatste tijd meerdere reeksen vertrekkend vanuit dat idee – “The Concrete Rose” en “The Eclipse of Civilization”.

“LOVE” is een poging om letter en beeld op een uiterst eenvoudige, universeel toegankelijke manier te laten samengaan.

NL