Nieuws

15.06.20
Anwerpse handjes Artland Antwerp

Op zondag 5 juli geven we u een hand.

Na een lange tijd kunnen we stilaan weer op pad. Samen met de collega-galeries van Artland Antwerp organiseren we op winkelzondag 5 juli een gezamenlijke opening. Op en rond het Eilandje zullen zes kunstgaleries u graag ontvangen met de typische Antwerpse Handje.

De Antwerpse Handjes zijn koekjes die al sinds 1934 met hetzelfde recept worden gemaakt. Ze verwijzen naar de legende van Silvius Brabo en de reus Antigoon, maar voor ons staan ze vandaag symbool voor contact en vertrouwen.

Bezoekers van Coppejans Gallery zullen de nieuwe expo Packed & Boxed kunnen zien en kennis kunnen maken met Adriaan Rees, één van de kunstenaars die in de tentoonstelling zijn opgenomen.

02.06.20
William Sweetlove in Arcken

Beeldenexpo in Kasteeltuinen Arcen

Kasteeltuinen Arcen is een groep van meer dan 15 tuinen gelegen in het pittoreske dorpje Arcen in de Maasduinen van Noord-Limburg. Het is een van de meest veelzijdige bloemen- en plantenparken van Europa.

Dit seizoen komt het beheer met een bijzondere expositie, een grote beeldententoonstelling van onze kunstenaar William Sweetlove. Sweetlove toont er enkele van zijn reusachtige kleurrijke beelden van dieren en mensen die allemaal een attribuut bij zich dragen zoals laarsjes, schoenen of een grote fles op de rug. Deze attributen staat symbool staan voor de klimaatverandering en hoe de natuur hier op reageert. Een thema dat steeds belangrijker wordt, ook voor Stichting het Limburgs Landschap.

In het grote tuinencomplex bij Kasteel Arcen komen de grote kleurrijke beelden in contrast te staan met de natuurlijke groene achtergrond. De expositie loopt tot en met 1 november 2020.

foto: representin.nl
21.05.20
Boxes at Coppejans Gallery

Aftellen met drie tentoonstellingen

Door de COVID-19 crisis werd de opstart van Coppejans Gallery danig in de war gestuurd. Omdat grote bijeenkomsten en activiteiten niet zijn toegestaan is het moeilijk de kunstenaars en het publiek samen te brengen bij de opstart van het eerste werkjaar van de galerie.

Daarom besloot Stijn Coppejans om af te tellen naar de echte start met drie korte tentoonstellingen. De eerste en tweede expo zijn al bekend. In een korte eerste expo kan de bezoeker kennis maken met de nieuwe Antwerpse galerieruimte en het werk van Panamarenko. Er worden 24 originele tekeningen getoond die dienden als ontwerpschetsen van de pastillemotor. De tweede expo zal krijgt de titel Packed & Boxed en toont werk van enkele internationale kunstenaars die met verpakkingsmateriaal werkten.

Zowel de timing als de inhoud van de derde expo hangen af van de regelgeving rond de corona-problematiek. Wij hopen tijdens onze zomertentoonstelling hierover meer duidelijkheid te krijgen en onze planning definitief te maken.

18.02.20
Ewerdt Hilgemann in Kröller Müller Museum

Ewerdt Hilgemann solo in Kröller Müller Museum

Ewerdt Hilgemann krijgt dit jaar een retrospectieve tentoonstelling in het Nederlandse Kröller Müller museum. Onder de titel ‘Work in Progress (1959-2020)’ wordt een expo samengesteld met werken van het museum en bruiklenen van verzamelaars.

Vanaf het begin bepalen elementaire vormen, de cirkel, het vierkant en de kubus, het werk van Ewerdt Hilgemann (Witten, 1938). Met deze vormen ontstaan vanaf de jaren zestig wandreliëfs, seriële installaties en sculpturen. In de jaren tachtig begint Hilgemann gebruik te maken van het toeval en van de kracht van natuurelementen. Zijn zogenoemde ‘implosie-sculpturen’ ontstaan door met een pomp geleidelijk lucht te zuigen uit grote vormen van roestvrij staal. Een op deze manier vacuüm getrokken kubus van 2 x 2 x 2 meter, Cube (KMM), vond in 2014 een plaats in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum.

In 2019 kocht het museum enkele werken aan uit de jaren ’60 en ’70 en schonk Ewerdt Hilgemann ook enkele stukken aan de collectie. De geplande tentoonstelling is een overzicht van ruim zestig jaar werk.

Foto: Ewerdt Hilgemann, Cube (KMM), foto Marjon Gemmeke
08.01.20
Stijn Coppejans

Coppejans Gallery: tweedaagse vooropening

Eind maart krijgt Antwerpen er een nieuwe galerie bij. Na meer dan vijftien jaar ervaring in de kunstwereld gaat Stijn Coppejans met zijn eigen project van start. Het nieuwe pand ligt op het Falconplein in Antwerpen, tussen het Eilandje en het Schipperskwartier op een 200-tal meter van het MAS.

De ruimte wordt de komende maanden nog grondig gerenoveerd, maar wie wil kan op 18 en 19 januari al even kennis maken met de nieuwe kunstplek. Er wordt een tentoonstelling samengesteld onder de titel Art is Hard. De bezoeker kan kennis maken met de ambitieuze plannen voor het eerste werkjaar. Daarnaast wordt ook het bijzondere project Gallery Box 20-21 voorgesteld.

Die dagen heffen we ook samen met de andere galeries van Artland Antwerp het glas op het nieuwe jaar én de ambitieuze plannen.

13.11.10
Adriaan Rees in Beelden Aan Zee

Adriaan Rees in museum Beelden Aan Zee

Adriaan Rees krijgt een overzichtstentoonstelling in Museum beelden aan Zee Den Haag. Onder de titel ‘The white album’ wordt werk uit diverse periodes van de kunstenaar samengebracht. Coppejans Gallery leende voor deze expo twee grote werken uit. De expo loopt van 30 november 2019 tot 1 maart 2020.

De tentoonstelling The White Album bestaat uit verschillende episoden die te zien zijn in het Kabinet en de omliggende ruimten. Er zijn drie hoofdstukken: het centraal gelegen Kabinet is geheel wit uitgevoerd. De beelden zijn wit, de ruimte is wit gelaten en afgeschermd. Die wereld van een gasvormige witheid verwijst naar de Gipsotheek in het museum, maar ook naar de negentiende eeuw, waar nagenoeg alle sculptuur in gips op de salons werd gepresenteerd.

Op de Noordpatio is een presentatie te zien van muursokkels met koppen, die ook wel ‘tronies’ genoemd kunnen worden. Het zijn portretten van emotie en gevoel. Daarnaast zullen ook een tweetal grote portretten in de open ruimte getoond worden, speciaal gemaakt voor deze tentoonstelling.

De gangen zijn gevuld met beelden die te maken hebben met Wanderlust, dat aloude gevoel van onrust, het willen ontdekken van de wereld en van het unheimische dat nog steeds een belangrijke plek in onze cultuur inneemt. Rees put uit de Duitse Romantiek en het oeuvre van de beroemde schilder Caspar David Friedrich om grote thema’s en vraagstukken, zoals onze plaats in de natuur of gevoelens van ergens thuishoren, bespreekbaar te maken. Door in Nederland en in China te wonen, door zich blijvend te verplaatsen, kan Rees zich in meerdere werelden thuis én ontheemd voelen. Voor het kunstenaarschap betekent dit een permanent onderzoek naar cultuur en natuur, naar gevoelens van ‘thuis zijn’ en blijvend reizen, en natuurlijk een permanent onderzoek naar de eigen herkomst en bronnen.